45. BIENNALE MALARSTWA BIELSKA JESIEŃ 2021

Szanowni Państwo!

Przed nami kolejna, 45. edycja Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2021, do udziału w której Galeria Bielska BWA – organizator konkursu – zaprasza polskich artystów malarzy zamieszkałych w kraju lub za granicą.

Do konkursu mogą przystąpić absolwenci wyższych szkół artystycznych, a także malarze (osoby pełnoletnie) nieposiadający dyplomu uczelni artystycznych, ale legitymujący się aktywnością twórczą i dorobkiem artystycznym.

Przyjmowanie zgłoszeń, wyłącznie w wersji online, będzie odbywać się od 1 lutego do 31 marca 2021 roku. Do konkursu należy zgłosić trzy prace w dowolnej technice malarskiej, powstałe w latach 2019–2021. Format prac jest dowolny, z zastrzeżeniem, iż krótszy bok każdej pracy nie może przekraczać 200 cm.

Szczegóły zostaną zawarte w regulaminie 45. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2021, który zostanie zamieszczony na stronie www.bielskajesien.pl na początku 2021 roku.

Finalistów poznamy podczas uroczystego otwarcia wystawy pokonkursowej, która będzie miała miejsce od 12 listopada do 31 grudnia 2021 roku.

 

 

44. BIENNALE MALARSTWA BIELSKA JESIEŃ 2019

pod honorowym patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących
z Funduszu Promocji Kultury

   

Grand Prix Bielskiej Jesieni 2019 dla Karola Palczaka

Karol Palczak, Stanął w ogniu nasz wielki dom, 2019, olej, płótno, 150 x110 cm

 

Laureatem Grand Prix – Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (30 tys. zł) 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2019 w Bielsku-Białej został Karol Palczak, mieszkający w Krzywczy k. Przemyśla absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Nagrodzony został zestaw trzech obrazów artysty: „Dym”, „Stanął w ogniu nasz wielki dom, dom dla psychicznie i nerwowo chorych” oraz „Ogień”. Jury biennale, któremu przewodniczył Piotr Rypson – historyk sztuki i literatury, krytyk – było zgodne w ocenie malarstwa Karola Palczaka. Laureata nagrodzono za prace łączące współczesne obrazy prowincji z nastrojem niepokoju i zagrożenia.

– „Pośród rozmaitych polityk obrazu jego propozycja była dla nas najbardziej przekonująca” –podsumowuje werdykt pięcioosobowego jury biennale jego przewodniczący Piotr Rypson.

Prace Karola Palczaka to obrazy „niewielkie, skromne, o tematyce zwyczajnej, lokalnej, osadzonej w życiu, z pozoru cichej. A jednak jest w nich coś więcej (…). Obrazy te ukazują realną rzeczywistość i zatrzymują czas mocniej niż fotografia. To zamierzony suspens. Ogień tu nie tylko oczyszcza, ogrzewa, ale i niszczy. Degraduje każdy kolor żywy do martwej szarości popiołu” – ocenia Beata Ewa Białecka, malarka, jurorka biennale.

Laureat Grand Prix otrzymał również Nagrodę Dyrektora Galerii Bielskiej BWA w postaci organizacji wystawy indywidualnej oraz Statuetki Bielskiej Jesieni autorstwa rzeźbiarza Ryszarda Kwaka.

II Nagrodę Marszałka Województwa Śląskiego (20 tys. zł) za prace z cyklu „Idolatria” otrzymał Tomasz Kulka z Wolbromia, absolwent krakowskiej ASP. Jury doceniło jego oryginalne podejście do tradycji malarstwa kościelnego i krytyczne rozwinięcie przedstawień religijnych rytuałów.

III Nagrodę Prezydenta Miasta Bielska-Białej (10 tys. zł) otrzymał Paweł Baśnik z Wrocławia – absolwent ASP we Wrocławiu, za przemyślny i spójny zestaw prac („Erzulie”, „Generał Jabłonowski”, „Grób Bema”) przedstawiających postaci i wyobrażenia historyczne splatające polską historię z kulturami uznawanymi za odległe i egzotyczne.

 

Jury przyznało także pięć wyróżnień regulaminowych (po 2 tys. zł każde), honorując nimi prace prezentujące bardzo wysoki poziom artystyczny, cechujące się pomysłowością oraz dojrzałością formy. Wyróżnienia otrzymali: Maria Cichoń (Ascoli Piceno, Włochy), Bartosz Czarnecki (Kraków), Dawid Czycz (Kraków), Małgorzata Mirga-Tas (Czarna Góra k. Zakopanego) oraz Marcin Zawicki (Gdańsk).

 

W jury Bielskiej Jesieni 2019 zasiedli krytycy i historycy sztuki: dr Piotr Rypson (przewodniczący), Anda Rottenberg i Agata Smalcerz oraz artyści malarze: Beata Ewa Białecka i prof. Andrzej Tobis. Przegląd i klasyfikacja obrazów odbywały się podczas dwóch posiedzeń jury: na podstawie prezentacji elektronicznej oraz w oparciu o oryginały prac. Na konkurs zgłosiło się 653 artystów, nadsyłając 1.959 prac. Do wystawy finałowej zakwalifikowanych zostało ostatecznie 115 prac 54 artystów.

 

Do grona laureatów dołączyli także artyści wyróżnieni przez redakcje patronackie biennale: Michała Chudzickiego wyróżnił portal Artinfo.pl, Karolinę Balcer kwartalnik „Artluk”, Darię Bidzińską „Gazeta Wyborcza” Katowice, Jana Możdżyńskiego „Notes Na 6 Tygodni”, artystę tworzącego pod pseudonimem Bezimienny – Magazyn „Szum”. Pismo Artystyczne „Format” wyróżniło ex aequo Michała Chudzickiego i Bartosza Czarneckiego.

Nagrodę Specjalną – zakup obrazu do Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA otrzymał Michał Cygan z Katowic.

 

– „Podczas prac jury wielokrotnie podkreślano wysoki poziom zgłoszonych prac malarskich. Dały się też zaobserwować bardziej wyraźne tendencje w twórczości malarskiej młodszego pokolenia – to bowiem, dominowało w tegorocznej edycji. Widać wyraźnie wpływ polityki na tematy wielu obrazów, echa spraw publicznych odbieranych wprost lub poprzez mass media. Dotyczy to zarówno warstwy symbolicznej wyobrażeń, jak i samej „polityki obrazów”. Na drugim biegunie znalazły się nader liczne dzieła surrealistyczne, odsyłające widza do fantasmagorycznych krajobrazów wyobraźni, nasyconych fizjologią, seksualnością, skrajnymi emocjami. Na ciekawą grupę prac składają się również reprezentacje współczesnej rzeczywistości i jej przeciętnych bohaterów – nie tylko w pejzażu wielkomiejskim, ale też na polskiej wsi i prowincji. W miejsce zaś dawniej uprawianego malarstwa pejzażowego otrzymaliśmy dziś malarskie relacje z rzeczywistości, w której widać przemożną, nadmierną obecność cywilizacji ludzi. Warto jednak podkreślić, że Polska nie jest wyizolowaną wyspą „polskiego malarstwa”, a wizualna sfera kultury podlega tutaj tym samym globalnym procesom, co w innych krajach: medialnym, technologicznym, popkulturowym. Widać to zwłaszcza w tych pracach, które operują wirtuozerią opanowania materii malarskiej, przesuwających efekty malarskie ku obrazowaniu wytworzonemu w świecie cyfrowym” – podkreśla Piotr Rypson, przewodniczący jury.

 

Wystawa trwa od 8 listopada do 29 grudnia 2019 roku. Wstęp bezpłatny.

Sponsorzy 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2019, fundatorzy wyróżnień: AQUA SA, FCA Poland SA, LOTOS SA, POLMOTORS  Sp. z o.o., PRO Sp. z o.o.

Nagrodę Specjalną ufundowała firma Winsor&Newton.

Patroni medialni: „Artluk”, „Format”, „Notes Na 6 Tygodni”, Magazyn „Szum”, „Gazeta Wyborcza”, Co Jest Grane 24, Artinfo.pl, TVP Kultura, TVP3 Katowice, Radio Kapitał, „Kronika Beskidzka”, „Relacje-Interpretacje”.

Uwaga! Zdjęcia nagrodzonych i wyróżnionych prac do pobrania na naszej stronie pod adresem> http://galeriabielska.pl/press-room

Laureat Grand Prix – Karol Palczak, Ogień, 2019, olej, aluminium, 40 x 25 cm 

 

 
Laureat II Nagrody Marszałka Województwa Śląskiego – Tomasz Kulka, Idolatria, 2017, tłusta tempera na sklejce, szlagmetal, 110 x 70 x 7,5 cm

 

 
Laureat III Nagrody Prezydenta Miasta Bielska-Białej – Paweł Baśnik, Erzulie, 2018, olej, deska, 50 x 35 cm

 

Nagrodę Publiczności
w plebiscycie na najciekawszy obraz 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2019 zdobył Sabat autorstwa Marcina Zawickiego



Obraz pt. Sabat, wykonany w 2019 roku, w technice mieszanej: olej i akryl na płótnie, o wymiarach 190 x 150 cm, już wcześniej został uhonorowany wyróżnieniem regulaminowym jury Bielskiej Jesieni. Jak uzasadnia przewodniczący komisji Piotr Rypson – Za maestrię w kreowaniu obrazów, na których formy symboliczne zostają osadzone w surrealnych, wanitatywnych kompozycjach.Fundatorem wyróżnienia został LOTOS Terminale SA.

Na II miejscu w głosowaniu publiczności znalazła się praca Yui Akiyamy pt. Granica I, natomiast  III miejsce przypadło obrazowi Karola Palczaka pt. Stanął w ogniu nasz wielki dom, dom dla psychicznie i nerwowo chorych.

 

Marcin Zawicki

Gdańsk, www.zawicki.eu

Urodził się w 1985 roku w Szczecinie. Jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Dyplom uzyskał w pracowni malarstwa prof. Teresy Miszkin w 2010 roku. Od ukończenia studiów pracuje na Wydziale Malarstwa swojej macierzystej  uczelni, gdzie w 2015 roku obronił z wyróżnieniem pracę doktorską.
Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2010, 2009) oraz Marszałka Województwa Pomorskiego (2009). Nominowany do Pomorskiej Nagrody Artystycznej 2016, Gdańsk (2016). Laureat Nagrody Rektora ASP, Gdańsk (2015, 2013); Nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury (2011); I nagrody – Nagrody Rektorów – w konkursie Najlepsze Dyplomy ASP, Gdańsk (2010); Nagrody Specjalnej w konkursie Artystyczna Podróż Hestii (2010). Otrzymał wyróżnienia: na 41. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2013 w Bielsku-Białej, był także finalistą 43. edycji tego konkursu (2017); Pisma Artystycznego „Format” w 10. Konkursie Gepperta, Wrocław (2011).
Autor wystaw indywidualnych (wybór), w 2018: „Osiemset milionów litrów farby”, Kolonia Artystów, Gdańsk; „Wielka Kronika”, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała; w 2016: „Zarodki”, Galeria Sztuki Wozownia, Toruń; „Homoiomerie”, Galeria m², Warszawa; „Coś dziwnego tu się zbliża”, Galeria BWA, Gorzów Wielkopolski.

O swojej twórczości, obejmującej malarstwo, rysunek i sztukę instalacji, artysta pisze:
Wizualną formę rzeczywistości, w jakiej rozgrywa się moje malarstwo, określa specyficzna dla mnie metoda twórcza – konstruowanie prac malarskich w oparciu o ich prototypy: stworzone przeze mnie rzeźbiarskie makiety. Ograniczenia wynikające z charakteru materiału użytego do prefabrykacji (zbudowania modelu) narzucają „stworzeniu” doraźny kształt. Przeobrażając się w realizację malarską, byt wykonuje kolejny krok w ewolucji własnego unaoczniania. Jego budulcem staje się niejako sama w sobie widzialność, będąca przecież także przyczyną jego istnienia. "Sabat",  praca prezentowana na Bielskiej Jesieni, to jedna z moich najnowszych realizacji. Po wcześniejszych próbach definiowania świata (rzeczywistości i wizualności) przez odniesienia do alchemii czy rozważań atomistów, obecnie wątków twórczej kreacji czy powoływania do życia zacząłem szukać w motywach zaczerpniętych z „Młota na czarownice” Heinricha Kramera, poszerzając jednocześnie dyskurs o problematykę kulturową.

***

Wystawa finałowa prezentuje 115 obrazów autorstwa 54 artystów.

8 listopada 2019, godz. 17.00 – otwarcie wystawy finałowej, podczas którego poznaliśmy nazwiska nagrodzonych i wyróżnionych artystów.

Zdobywca Grand Prix – Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego otrzymał nagrodę pieniężną w wysokości 30.000 zł, statuetkę Bielskiej Jesieni – rzeźbę z brązu autorstwa Ryszarda Kwaka oraz Nagrodę Dyrektora Galerii Bielskiej BWA w postaci organizacji wystawy indywidualnej  w 2021 roku, ukazującej dokonania artystyczne z ostatnich dwóch lat od otrzymania Grand Prix.
Laureat II miejsca – Nagrody Marszałka Województwa Śląskiego otrzymał nagrodę w wysokości 20.000 zł, natomiast zdobywca III miejsca – Nagrody Prezydenta Miasta Bielska-Białej został nagrodzony kwotą w wysokości 10.000 zł.
Zgodnie z regulaminem biennale, nagrodzony obraz  (lub jeden z zestawu) przechodzi nieodpłatnie na własność Galerii, wzbogacając Kolekcję Sztuki Galerii Bielskiej BWA.

Jurorzy przyznali także pięć równorzędnych wyróżnień regulaminowych w wysokości 2.000 zł każde. Fundatorami wyróżnień i jednocześnie sponsorami 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2019 są firmy z Bielska-Białej i regionu, od lat wspierające biennale: AQUA SA, FCA Poland SA, LOTOS Terminale, POLMOTORS Sp. z o.o., PRO Sp. z o.o.

Nagrodą Specjalną firmy Winsor&Newton jest zakup obrazu wybranego przez organizatorów z wystawy finałowej, który zostanie przekazany Galerii do Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA.
Winsor&Newton jest także fundatorem upominków – zestawów produktów malarskich, którymi zostaną obdarowani laureaci nagród i wyróżnień regulaminowych.

Wieloletnią tradycją są wyróżnienia redakcji patronackich, w bieżącej edycji z grona patronów medialnych biennale przyznało je sześć redakcji: Artinfo.pl, kwartalnik „Artluk”, Pismo Artystyczne „Format”, „Notes na 6 Tygodni”, Magazyn „Szum”, „Gazeta Wyborcza” Katowice. Nagrodami są różne formy publikacji o wybranym artyście.

Ogłoszenie wyników konkursu nastąpiło podczas otwarcia wystawy finałowej 44. edycji Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2019: w piątek, 8 listopada 2019, godz. 17.00.
Oprowadzanie po wystawie przez jurorów biennale: sobota, 9 listopada, godz. 11.00
Wystawa 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2019 trwa do 29 grudnia 2019 roku.
Bielską Jesień 2019 dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.